Anna Utsi i ledningen för Talgas satsning i Sverige

Det australiensiska teknik- och materialföretaget Talga Resources Ltd (ASX:TLG) fortsätter sitt arbete med utveckling av grafen och grafitproduktion i norra Sverige och har rekryterat Anna Utsi som General Manager för det svenska dotterbolaget Talga Graphene AB. Utsi kommer att leda bolagets arbete med tillståndsprocesser samt ansvara för företagets miljöfrågor och samhällsrelationer.

– Talga arbetar för att bidra till utveckling av smarta hållbara produkter tack vare svensk grafen och grafit. Vi ser en positiv utveckling i vår svenska verksamhet och behöver därför nyckelpersoner i Sverige för att driva nästa steg i processen. Vi är därmed mycket glada att välkomna Anna till vår europeiska ledningsgrupp, kommenterar Talga Resources VD, Mark Thompson.

Anna Utsi är civilingenjör i Samhällsbyggnadsteknik och kommer senast från rollen som Programchef för det strategiska innovationsprogrammet för svensk gruv- och metallutvinnande industri (SIP STRIM). Hennes tidigare roller inkluderar Affärsutvecklingschef på Swerea MEFOS, Affärschef på SSAB Merox och rådgivare i miljöfrågor på Jernkontoret – intresseorganisationen för svensk stålindustri.

– Våra svenska innovationsmineraler är en viktig pusselbit för en grön omställning av samhället och jag ser fram emot att fortsätta etableringen av Talga i Norrbotten och Sverige, kommenterar Anna Utsi.

Kontakt: Anna Utsi, General Manager Talga Graphene. E-post: anna@talga.se. Tel: +46 (0) 72 72 17 520

Bifogad fil: Pressmeddelande

Om Talga Resources
Talga Resources är ett globalt teknik- och materialföretag som utnyttjar patentskyddad teknologi för anrikning av grafitmalm till grafit- och grafen produkter. Produkterna underlättar för tillverkning av smarta och gröna lösningar som batterier till elbilar, högpresterande kolfiberkompositer och miljövänliga beläggningar på olika typer av material.

Bolagets helägda dotterbolag, Talga Battery Metals AB och Talga Graphene AB hanterar företagets mineraltillgångar i Sverige. Talga Advanced Materials GmbH sköter bolagets utvecklings- och testanläggning för grafen i Rudolstadt, Tyskland. Produktutveckling och forskning görs vid Talga Technologies Limited i Cambridge, England.

Talga Resources är noterade på australiensiska börsen (ASX) och har sitt huvudkontor i Perth, Australien.

För ytterligare information besök: www.talga.se och www.talgaresources.com